אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
_________3
____________...
קורס פרמדיקים מחזור ב יצא לדרך
 יום א השבוע התחילו הפרמדיקים את הקורס באופקים , אנו מאחלים להם הצלחה ומברכים אותם על המסלול שבחרו "תורה שמצילה חיים"
The Second Paramedic
Course Begins
 The second class of paramedic students began their course this week in Ofakim. We wish them all success, in their chosen track which is the embodiment of "Torah which saves lives."
0
חוגגים את יום ירושלים
התקיים ארוע לכבוד 50 שנה לשחרור ירושלים בו השתתפו תלמידי הישיבה וחברי הקהילות ...קרא עוד.
 Celebrating Yom Yerushalayim
 Many members of the Modiin community joined the yeshiva's students at this week's event commemorating the 50th anniversary of the liberation of Jerusalem.  more....  
חדשות
____________...
________2

אוטונומיות תלות והתניות
מידות היחיד והיחד על סדר פרשיות השבוע  
פרשת במדבר– תשע"ז – הרב אליעזר שנוולד

פרשת השבוע, והחומש כולו, נקראים 'במדבר'. הספר מתאר את תקופת השהות במדבר, מחודש אייר של השנה השניה ליציאת ממצרים ועד לשנת הארבעים, ערב הכניסה לארץ. הפרשה עוסקת בין היתר במבנה ובארגון של מחנה ישראל בזמן שהייתו במדבר.

החומש נקרא 'במדבר' לא רק משום שם המקום בו התקיימו אירועיו, בדרך בין מצרים לארץ כנען, אלא משום שהשם משקף את מהות הספר. הדרך והשהות של עם ישראל במדבר דווקא ולא בסוג של יחידת שטח גאוגרפית אחר אינה מקרית. הקב"ה בחר במדבר להיות המקום שבו יתעצב אופיו של עם ישראל ובו תתגבש זהותו הרוחנית, כעם עצמאי עם תורה ותרבות יחודית. השהות במדבר ותהפוכותיה הם פרק חשוב בסיפור המכונן של תולדות עם ישראל.

היציאה ממצרים לא היתה רק יציאה פיזית מהמקום שנקרא מצרים, אלא הצריכה את ניתוק התלות הקיומית, כעבדים במצרים, ואת ההנתקות מתרבותה. תהליך עיצוב אופיו היחודי והעצמאי של עם ישראל היה כרוך גם בבידולו מן האומות, מהשפעתם התרבותית ומהתלות בהם (ראה דרך ד' ח"ד פ"ח). מאידך פיתוח התודעה שהתלות היחידה, המתבקשת, שיש לה עיגון במציאות, היא התלות בקב"ה: "כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים" (קידושין כב ב).

לשם כל אלה נועדה התקופה במדבר, מקום מבודד שאין בו קיום חומרי, רק רוחני. שם עבר עם ישראל מעין 'סדרת חינוך' רוחנית במעטפת ניסית. שם עוצב כישות אוטונומית, לקראת הבאות.

תהליך זה מזכה את עם ישראל בכינוי 'עולה מן המדבר': "'מי זאת עולה מן המדבר' (שיר השירים ח ה). וכי מן המדבר העלה אותם? והלא ממצרים העלה אותם! וכו'" (מדרש זוטא שיר השירים ג ו).  אלא מכאן ש"כל המעלה והדיבור שקנו ישראל הוא מן המדבר! וכן הוא אומר "מי זאת עולה מן המדבר", עילוין של ישראל הוא מן המדבר, תורה מן המדבר, מן מן המדבר, שליו מן המדבר, ענני כבוד מן המדבר, הלבישם רקמה והעדם עדי, והנעילם תחש, ונשא את ראשם, ונתיחסו למשפחותם, ונתחבבו לפני המקום, הכל מן המדבר, שנאמר (דברים ל"ב, י'): "ימצאהו בארץ מדבר", וכו', וכן הוא אומר (ירמיה ל"א, א'): "מצא חן במדבר" (ש"ך במדבר א א).

במידה מסויימת התעצב אופיו של עם ישראל כשל, 'אנשי המדבר', שהמדבר הוא חלק מתבנית  נוף מולדתו. 'אנשי המדבר' הם בעלי איתנות וחישול יוצאי דופן מול אתגרים על טבעיים. הם בעלי עצמאות קיומית שאינה תלויה ומותנית בתנאי הקיום הרגילים של הציליביזציה, במקום ישוב רגיל, ובאספקת אמצעי קיום זמינים, ופינוקי החיים. במדבר, ארץ ציה ושממה, תנאי קיום קשים. בו שום דבר שקיים ואנו נזקקים לו אינו מובן מאליו. 'אנשי המדבר' נזקקים לפתח ראיה בוגרת ואוטונומית, יכולת להבחין בין העיקר והחיוני שיש לדאוג שיהיה קיים גם בשהות במדבר ובין הטפל שאפשר להסתדר בלעדיו. סוג חיים זה מלמד אותם להבחין בערך האמיתי של כל דבר, כמות שהוא ולא יותר, בלי להסתנוור מהפאר והדר החיצוניים, לא להתרשם מהנטיה האנושית ליפות את הדברים ולהאדירם מעבר למה שהם באמת.

חלק מתהליך ההתבגרות ועיצוב האישיות והמידות של כל יחיד הוא תהליך עיצוב האוטונומיות האישיותית והרוחנית. להיות כמה שפחות תלותי בדברים אחרים שעלולים למנוע ממנו להיות הוא עצמו, ולהיות נאמן לאופיו ורצונותיו.

בנין האישיות לאור היהדות מבוססת על כמה נדבכים. הראשון: שהתלות היחידה שראוי לאדם לפתח הוא בקב"ה ולא בשום אדם או חברה, בשום חולשה אנושית או נטיה. השני: שלאדם יש ישות נשמתית עצמית יחודית. שליחותו בעולם היא לממשה ולהוציאה מהכח אל הפועל. פיתוח תלות באחרים עלולה לגרום לאבדן העצמיות. הרב קוק זצ"ל קושר בין החטא הקדמון של אדם הראשון ואבדן העצמיות: "ואני בתוך הגולה, האני הפנימי העצמי, של היחיד ושל הציבור, אינו מתגלה בתוכיותו רק לפי ערך הקדושה והטהרה שלו, וכו'. חטאנו עם אבותינו, חטא האדם הראשון, שנתנכר לעצמיותו, שפנה לדעתו של נחש, ואבד את עצמו, לא ידע להשיב תשובה ברורה על שאלת 'איכה', מפני שלא ידע נפשו, מפני שהאניות האמיתית נאבדה ממנו, בחטא ההשתחואה לאל זר, חטא ישראל, זנה אחרי אלהי נכר, את אניותו העצמית עזב, זנח ישראל טוב. חטאה הארץ, הכחישה את עצמיותה, צמצמה את חילה, הלכה אחרי מגמות ותכליתות, לא נתנה את כל חילה הכמוס להיות טעם עץ כטעם פריו, נשאה עין מחוץ לה, לחשוב על דבר גורלות וקריירות. קטרגה הירח, אבדה סיבוב פנימיותה, שמחת חלקה, חלמה על דבר הדרת מלכים חיצונה, וכה הולך העולם וצולל באבדן האני של כל אחד, של הפרט ושל הכלל" (אורות הקודש ח"ג, עמ' קמ"א).

החתירה לאוטונומיות אישיותית נמשכת לאורך  כל אורך חיי האדם. היא מאותגרת מהנטיה האנושית ל'תלות': באנשים, בקבלת תגמולים, חיזוקים ותמריצים מאחרים, בדפוסים שמוכתבים ע"י חברה ואמות מידה חיצוניות, של אופנות וטרנדים. 'תלות' בהזקקות לחפצים ואביזרים, והרגלים, שבמהלך השנים יצר בהם 'תלות' (לא מוצדקת) שאינה מאפשרת לו להתנהל בלעדיהם (סוג של פינוק). כל אלה עלולים לכבול את האדם, להשפיע על החלטות, וליצור התניות שלא יאפשרו לו להיות הוא עצמו, להתפתח ולהתקדם.

המודל של 'המדבר' הוא מודל של שחרור מהתלות והזקקות מינימלית רק למה שבאמת צריך. ופיתוח אסרטיביות שיודעת לדחות את התלות במה שאינו תואם את העצמיות ללא רגשות אשם.

 
 Ascending in Holiness – to Yerushalayim Yom Yerushalayim – Rabbi Eliezer Shenvald
 
On the night that we commemorate Yom Yerushalayim, we will assemble in synagogues to thank and praise G-d for the wonders and miracles that He performed for us "in those days in this season" - during the Six Day War in its entirety, and especially in the liberating of Jerusalem and our holiest place. "Halleluyah! Praise the name of G-d, praise Him O servants of G-d, who stand in the house of G-d, in the courtyards of the house of our Lord. Halleluyah! For G-d is good, sing to His name for it is pleasant." (Tehillim 135:1-3) "Halleluyah! Give thanks to G-d for He is good, and His kindness is eternal. Who will tell G-d's mighty acts, proclaim all His praise?" (Tehillim 106:1-2)
Even though I was a child in the days of the Six Day War, and forty-nine years have passed since then, I remember it like yesterday. The military parade on the 19th Yom HaAtzmaut (תשכ"ז-1967) and the whispering between the neighborhood's adults about an unusual occurrence on the parade's presidential platform. The reason became known later – at that moment the nation's leaders were informed that the Egyptian army was crossing the Suez Canal and entering Sinai, which could only mean a declaration of war against Israel. Afterwards the "waiting period" - the tense days when my father was called up for duty, and the atmosphere of apprehension about the potential outcome of a war against all the Arab countries, about three decades after the Holocaust.

The breaking out of the war, the sirens, the thunder of cannons from east of the city (Safed, my childhood town) which bombarded Rosh Pinnah and even reached the valley east of the city. The air battles we witnessed between our planes and Syrian planes, and the hours of waiting and sleeping in bomb shelters. But more than anything else, I will never forget the unparalleled elation in the neighborhood shelter when we heard over the transistor radios: "The Temple Mount is in our hands!" The rejoicing was spontaneous, vocal and shared by all: Israeli-born "tzabbarim" and Holocaust survivors, religious and secular, Ashkenazim and Sefardim. Soon after my father returned from the war, the whole family including my grandfather travelled to Jerusalem, to the Kotel, to Rachel's tomb and to The Cave of Machpelah. The joy and excitement were tremendous, the euphoria of victory incomprehensible.
In those days there was no need to debate over the character and significance of Yom Yerushalayim as the joy was spontaneous. The questions arose as the years passed and the emotions subsided.
No pretense will be made that any words can express the importance and significance of Jerusalem for the Jewish world, for the Jewish faith and for the State of Israel. Let us touch on one point which reflects the essence of the integration between the Divine world and the secular world.

The essence of the Jewish world is the integration between the holy and the secular. Judaism acts as a model for integration and sets up a structured order. Holiness and secularity are like a two-story building, where the level of secularity is built first, and afterwards the level of holiness. "They construct in secularity and afterwards sanctify it." (Me'ilah 14a) "Meaning, when they construct or repair the Mikdash, they purchase materials with secular (unsanctified) money or take all which was needed on faith, and after the construction was finished they sanctified it. (Rashi) The ascent from building the mundane level to building the holy level is in the spirit of "Ma'alin beKodesh ve ain moridin" - we must go up (progress) in holiness and not descend (regress). (Shabbat 22a)  When the second story is built, it gives the first story its value, and both of them become one building which cannot be divided.
Similarly, man was created first physically and only afterwards the spirit of life was breathed into him: "And G-d formed the man of dust from the earth, and He breathed into his nostrils a spirit of life. (Bereshis 2:7)

The process of the building and redemption of Am Israel is built on a two-story model: "I am the G-d your Lord who took you out of the land of Egypt from being their slaves, and broke the bars of your yoke and made you walk kommemiut (upright)." (Vayikra 26:13) The doubling in the word kommemiut (from the root komah – stature or level) is given the meaning of two stories: Rabbi Meir says, two hundred cubits, twice the height of the First Man." (Babba Bathra 75a) "Kommemiut – two komot (stories). (Rashbam)

The two-story model is a foundation in the Torah of Rav Kook ztz"l: "As the body and the soul together are a complete level, physical and spiritual, and so the resurrection of the dead complements the physical and makes it eternal, therefore it was established in the observance of His laws that G-d makes us walk "kommemiut", two stories…" (Olat Ra'ayah vol. 1 p. 242) In the entire course of life, the mundane awakens first and afterwards the Divine must awaken, to complete the rebirth of the mundane, to refine it and to rescue it from ugliness and waste…woe is to Divinity if it will say: "Since the mundane emerged at the beginning of the world, it trespassed my boundary. Therefore I will only know to fight against it, to destroy that which it will build…" (Ma'amarei HaRa'ayah p.404) The second story is built out of the first story; it doesn't stand alone. But from the moment it is built, it comprises the level of content of the entire building, without which the structure loses its value.
So it is with Eretz Israel and Jerusalem. Eretz Israel is the first floor, and above it is the level of the holiness of Jerusalem: "There are ten levels of holiness. Eretz Israel is the most sanctified of all the countries… inside the wall (of Jerusalem) is most sanctified of them all…" (Mishna Kelim 6,1) The circles increase in holiness from outside to inside, to the inner point of holiness.

Moving from the Diaspora to Eretz Israel is called "Aliyah" (going up) but so is moving from Eretz Israel to Jerusalem: "One can force his family to move up to Eretz Israel, but he cannot force them to leave. One can force his family to move up to Jerusalem, but he cannot force them to leave." (Mishna Ketubot 13, 11 paraphrased according to Kehati) And the reason: we must go up in holiness and not descend.

In all the generations, the conquest and sanctification of Eretz Israel preceded the conquest and sanctification of Jerusalem. Yehoshua conquered Eretz Israel but not Jerusalem. "And B'nei Yehuda could not drive out the Yivusi who dwelled in Jerusalem." (Yehoshua 15:63) Jerusalem was conquered hundreds of years later by David. (II Shmuel ch.5) On the other hand, David is criticized when he conquers foreign territory before he conquers Jerusalem: "And if you ask, why did David conquer Aram Naharayim and Aram Tzuba, where the mitzvot of Eretz Israel are not observed? They said that David acted not according to the Torah! The Torah says that after Eretz Israel has been conquered, you will be permitted to conquer foreign lands. He didn't do this but went and conquered Aram Naharayim and Aram Tzuba. The Yivusi which was close to Jerusalem he didn't expel. G-d said to him: Near your own palace you didn't expel, how do you go and conquer Aram Naharayim and Aram Tzuba? (Sifri Parshat Eikev piskah 15)

Furthermore, the location of Jerusalem "the place which G-d will choose" wasn't revealed at all when they entered the land of Israel, only later in the days of David. Jerusalem is the spiritual and moral level of the Kodesh. It comes at a later stage, when the infrastructure of the first story is ready.

Also in our latest redemption, the conquest of the land in תש"ח (1948) preceded the conquest of Jerusalem in תשכ"ז (1967). On the calendar as well, every year we commemorate Yom HaAtzmaut before Yom Yerushalayim. "Ma'alin beKodesh le Yerushalayim" – we ascend in holiness to Jerusalem.
 
____________...
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
חוגגים את יום ירושלים
התקיים ארוע לכבוד 50 שנה לשחרור ירושלים בו השתתפו תלמידי הישיבה וחברי הקהילות .
הרב יעקב ציקוטאי רב העיר פתח את הערב לאחר מכן ר' אבי רט בשיחה מדהימה על הרב גורן ז"ל  וחתם את הערב הרב שנוולד. בסרטון ריקודים מהתפילה החגיגית והמרוממת שהתקיימה בישיבה.
 
Celebrating Yom Yerushalayim
 
Many members of the Modiin community joined the yeshiva's students at this week's event commemorating the 50th anniversary of the liberation of Jerusalem. Rav Shenvald and Rav Yaakov Tshikotai, The Rav of Modiin, opened the evening with divrei Torah. Afterwards Avi Rath, the biographer of HaRav Shlomo Goren ztz"l, gave a fascinating lecture about the fearless rabbi who established the IDF rabbinate and was immortalized blowing the shofar at moment of the liberation of the Kotel. The evening also included a short film about the role the Armored Corps played in the battle for Jerusalem, and of course festive prayers, music and dancing.