הפרשות האחרונות עוסקות בשנאה שבין יעקב ועשו, וכבר אמרו חז"ל: הלכה, בידוע שעשו שונא ליעקב. מדוע, א"כ, כשמחפשים חז"ל דוגמא אופיינית לשנאת ישראל, לא מצאו אלא את לבן הארמי, ולא ציינו את שנאת עשו ליעקב.
תשובתו של המהר"ל לשאלה זו טעונה בירור, וזה לשונו: "כי יש לישראל מתנגדים, לא כמו שאר מתנגדים שבאו בשביל סיבה, אבל יש להם לישראל שונאים ואויבים מבלי סיבה. וזה דוקא בישראל, שאיזה אומות שונאים מבלי שעשו להם דבר". וזו הסיבה שנקטו חז"ל דוקא את לבן כדוגמא.
מענין, שדוקא המהר"ל שמרבה להזכיר שאין דבר בעולם המתרחש בלא סיבה, כותב כאן שהשנאה לישראל היא בלא סיבה, ואף אנו חוזרים ותמהים, מהי הסיבה שאומה"ע שונאים לישראל "בלא סיבה".
|