ספר שמות נקרא בפי הראשונים "ספר הגאולה". הגם שבפתיחתו הוא עוסק בגלות ובירידה למצרים, אך גם הגלות היא לצורך הגאולה (כדברי המהר"ל בנצח ישראל).
בסוף פרשתנו, הקב"ה משכנע את משה רבינו ללכת בשליחות למצרים, וכאשר רואה משה שתוצאות השליחות היא שעבוד נוסף לעם ישראל, אומר משה להקב"ה: "לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי. וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ". ותשובתו של הקב"ה: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה, כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרֲשֵׁם מֵאַרְצוֹ" (שמות ה, כב-כד).
ולכאורה יש להבין, מהי תשובתו של הקב"ה למשה? הרי פשוט הדבר שאין משה מתרעם על זה שהקב"ה לא הוציאם ממצרים, שהרי הקב"ה כבר הודיע לו קודם השליחות: "וַאֲנִי יָדַעְתִּי כִּי לֹא יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַהֲלֹךְ, וְלֹא בְּיָד חֲזָקָה" (שמות מ, יט). א"כ משה ידע שתוצאות השליחות לא תהיה שחרור עם ישראל ממצרים. אך משה מתרעם "לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה" – מדוע כתוצאה מהשליחות שלי נגרם נזק לעם ישראל? ועל כך לא כ"כ מובנת מהי תשובתו של ה', "עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה" – זוהי תשובה על העתיד, אך שאלת משה היא על העבר?
|