נעסוק היום בבאור המושג 'נסיון' ע"פ מה שעולה מפירוש הרמב"ן על התורה.
הפרוש הפשוט של המושג 'נסיון' הוא מבחן. כדי שמקרה מסויים יוצר אצל אדם נסיון יש צורך בשני תנאים : א.שלפני האדם עומדות שני אפשרויות. ב. שלאדם יש נטייה טבעית חזקה לצד האפשרות השלילית, שבה הוא עלול להיכשל, וכדי שהוא יבחר באופציה הנכונה הוא צריך להתגבר ולהקריב מעצמו, זה דורש כוחות מיוחדים.
התורה משופעת בנסיונות שונים. המפורסם שבהם הוא נסיון העקידה. לאברהם היו שתי אפשרויות, להקשיב לקב"ה ולעקוד את יצחק או מצד שני לא לציית לקב"ה וברור שהנטייה הטבעית של כל בן- אנוש במצב זה הוא לסרב ולחוס על הבן. הנסיון של אברהם היה להתגבר על נטייתו הטבעית ולעקוד את בנו.
עוד נסיון גדול שמופיע בספר בראשית זה נסיון יוסף עם אשת פוטיפר. האפשרות של הסכמה לאשת פוטיפר באופן טבעי הייתה הרבה יותר מושכת, והסיכון בסירוב היה גדול מאוד, ויוסף עומד בנסיון, הוא בוחר בדרך הטובה למרות שזה דורש מסירות והקרבה ע"מ להתגבר על הטבע האנושי.
|