כְּכֹהֵן הֶעָטוּף בְּאוֹרוֹ שֶׁל רָקִיעַ /
יָדָיו מַשְׁפִּילוֹת מַבָּט לוֹ יַגִּיעַ /
חוֹזֵר אַחֲרָיו /
וְכוּלָנוּ בָּנָיו /
עֵינוֹ טוֹבָתוֹ עָלֵינוּ יַרְגִּיעַ /
וּמִבֵּין חַרַכָּיו שְׁלוֹמֵנוּ יוֹפִיעַ /
שריד יקר מקדושת מקדש וקדשיו יש לנו בברכת הכהנים. הכהנים עולים לדוכנם בברכת ה'עבודה' ולאחריה כימים בהם היה מקדש בנוי מברכים בני בניו של אהרן את ישראל עם קודש. על היבט אחד של ברכת הכהנים יסובו בעז"ה דברינו.
בשש ברכות מתברכים ישראל בברכת הכהנים ואחרונה וחביבה שבהם היא: 'וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם'.לא לחינם נחתמת הברכה ב'שלום', שהרי הקב"ה בכבודו ובעצמו מברך בה את ישראל כלשונה של המשנה האחרונה בששת הסדרים:
"אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן חֲלַפְתָּא, לא מָצָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּלִי מַחֲזִיק בְּרָכָה לְיִשְׂרָאֵל אֶלָּא הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים כט), יְיָ עז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְיָ יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם".
מהו פשרו של 'שלום' זה שמלשון המשנה נראה כי יותר משברכה הוא הינו כלי מחזיק ברכה. עוד יש לנו לעיין כיצד נקשר השלום באהרן ובבניו המברכים את ישראל.
|