מכת דם בדומה לשאר המכות ניתנה בדרך של 'מידה כנגד מידה' [במדרש שמות רבה יש פירוט לגבי כל המכות] ומסתבר ש'מידה כנגד מידה' במכת דם באה כנגד השלכת ילדי ישראל ליאור.
מכת דם באה אפוא ללמד כי דמם של ילדי ישראל שנשפך ביאור לא נתכסה במהלך השנים, ו'דורש דמים אותם זכר'.
לפי הסבר זה נראה כי נוכל לפרש פסוק תמוה שנאמר במכת דם. בתיאור היקפה של מכת דם נאמר (שמות ז, יט):
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם עַל נַהֲרֹתָם עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם וְהָיָה דָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים:
הפסוק כולו מובן מלבד שתי המילים האחרונות שבו: 'ובעצים ובאבנים' מאימתי המים נמצאים בעצים ובאבנים.
אונקלוס תרגם: 'בכלי עץ ובכלי אבן', לפי פירושו בא הפסוק לומר כי גם מים שכבר נשאבו מן היאור הפכו לדם בשעה שהוכה היאור, והדעת נותנת שכך יקרה, שהרי מכת דם באה ללמד שמי היאור ראויים היו להיות דם בעקבות גזירת השלכת הילדים, והשלכת הילדים ארעה לפני שנים וכל מים שנשאבו מן היאור ראויים היו להיות דם. ועדיין קשה מדוע לא נאמר 'ובכל כליהם'.
|