"וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א). אמר רבה אר"י: אותו הלילה ליל ט' באב היה. אמר להם הקב"ה: אתם בכיתם בכיה של חנם, ואני קובע לכם בכיה של דורות. (תענית כט.)
הדבר טעון בירור: מדוע חרבן ביהמ"ק בא לידי ביטוי ע"י "בכיה לדורות" – מהו ענין הבכי דוקא המסמל את החרבן?
מהי המשמעות העמוקה של ביהמ"ק? כותב הנפש החיים (שער א', פ"ד) בשם הזוהר הקדוש, שתבנית האדם הוא כתבנית ביהמ"ק, וכל חלק בביהמ"ק הוא כנגד אבריו של האדם. הלב הוא כנגד קודש הקודשים, שהוא מרכז העולם, וכך הלב מרכז הגוף. וכמו שהלב מחיה את הגוף, כך קוה"ק מחיה את כל העולם כולו. ולכן עיקר המקדש אינו המקדש החיצוני, אלא קדושת האדם עצמו, וכמו שנאמר "ושכנתי בתוכם" (שמות כה, ח): "בתוכו" לא נאמר אלא "בתוכם" – כי המטרה היא שהשכינה תשרה בכל אחד ואחד מישראל.
וכן מסביר המלבי"ם (שם) את הכתוב "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּש ... וְכֵן תַּעֲשׂוּ", ודרשו חז"ל: "וכן תעשו לדורות". מסביר המלבי"ם: "ר"ל, אל תחשבו שתכלית כוונתי היא עשית המקדש החיצוני, אלא תדעו שעיקר תכלית רצוני בתבנית המשכן וכל כליו שממנו תראו וכן תעשו – את עצמכם, שתהיו אתם המקדש. וזהו 'וכן תעשו – לדורות' את עצמכם". וכן אמר הנביא ירמיה (ז, ד): "היכל ה', היכל ה' המה" – עם ישראל הם עצמם היכל ה'.
|