"וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר" – "מה עניין שמיטה אצל הר סיני, והלא כל המצוות נאמרו מסיני? אלא, מה שמיטה נאמרו כללותיה ודקדוקיה מסיני, אף כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני". ע"כ לשון ה"תורת כהנים" והביאו רש"י בריש הפרשה.
ודברי ה"תורת כהנים" צריכים באור. אמנם המילים "בהר סיני" שהן לכאורה מיותרות (שהרי בכל התורה כולה נאמר "וידבר ה' אל משה לאמר"), מתיישבות על מקומן בהסבר הנ"ל, אך עדיין לא מובן מדוע דווקא מצות השמיטה נסמכה אליהן? והרי כל מצוה אחרת שהיתה הפרשה פותחת בה, גם עליה היה ניתן לומר "מה היא מסיני, אף כולן מסיני"?
ונראה לפרש ע"פ רבותינו הראשונים, שמצות שמיטה מיוחדת היא מאוד.
|