_____-______...

 גליון לפרשת נח | הרב אליעזר קשתיאל

לכל האנשים היקרים אשר זוכים 'ליגיע כפיהם כי תאכל אשרייך וטוב לך'.
אנו זוכים שהרב הולך ומתפרסם בקרב הציבור ועומס מבורך נוצר ע"י הפניות האישיות והכלליות שנעשות לרב.
במחשבה, ייעוץ והכוונה של הרב הקמנו את האתר כ'בית' לתורתו והתקשרותו של הרב עם כל עם ישראל.
ייעודו של האתר וניוזלייטר ליצור הנגשה וקשר ראשוני עם הרב
ע"י שליחת שאלה הלכתית ואמונית, בקשה לשיעור או כל דבר אחר.

למעוניינים להצטרפות לעידכונים אונליין בקבוצת WHATSAPP - לחצו כאן!
נשמח לעמוד לרשותכם תמיד בכל עניין ונושא, מוזמנים ליצור עמנו קשר ונשתדל להשיב בהקדם.
צוות  קוראים נבון – הוצאה לאור.
ספירת-העומר

הברית לאחר המבול | הרב אליעזר קשתיאל


הברית כהבטחה של הקדוש ברוך הואהמבול היה אירוע נורא ואיום שקשה להכיל ולהבין אותו. אנו מתקשים להבין איך כל העולם הושמד. חיים של מאות שנים נעלמים בבת אחת. כנראה שהייתה לקדוש ברוך הוא סיבה טובה, המצב בעולם היה גרוע והשחיתות הייתה בלתי נתפסת. לא הייתה לקדוש ברוך הוא ברירה אלא להביא מבול נורא.
לאחר המבול יש הפקת לקחים של הקדוש ברוך הוא. כך התורה ממשיכה מיד לאחר המבול[1]:
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ: וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ: כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל: אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ: וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ וּמִיַּד הָאָדָם מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם: שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם:"
הקדוש ברוך הוא מצווה את העולם את שבע מצוות בני נוח. המצוות האלו נועדו לחנך את האנושות לא להגיע שנית אל מצב של שחיתות ורוע. אבל, בהמשך הפרק ריבונו של עולם אומר שהוא מתכוון לכרות ברית שלא יהיה עוד מבול[2]:
"וְאַתֶּם פְּרוּ וּרְבוּ שִׁרְצוּ בָאָרֶץ וּרְבוּ בָהּ: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ וְאֶל בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר: וַאֲנִי הִנְנִי מֵקִים אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְאֶת זַרְעֲכֶם אַחֲרֵיכֶם: וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם בָּעוֹף בַּבְּהֵמָה וּבְכָל חַיַּת הָאָרֶץ אִתְּכֶם מִכֹּל יֹצְאֵי הַתֵּבָה לְכֹל חַיַּת הָאָרֶץ: וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְלֹא יִכָּרֵת כָּל בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל וְלֹא יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל לְשַׁחֵת הָאָרֶץ: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם: אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ:"
הקדוש ברוך הוא מבטיח שהוא לא ישחית עוד את הארץ. זוהי ברית בינו לבין כל נפש חיה, שלא יהיה יותר מבול. על מנת להדגיש, המילה ברית חוזרת בפרשייה הזו שמונה פעמים.
הברית הזאת קשה להבנה. אם האנושות מתנהגת רע וצריך להעניש אותה, אז מגיע לה מבול. ואם זה לא נכון להביא מבול למרות שהאנושות טועה, אז לא היה נכון להביא מבול גם בפעם הראשונה!
---
[1] ספר בראשית, פרק ט', פסוקים א'-ז'.
[2] ספר בראשית, פרק ט', פסוקים ח'-י"ג.

מטעמים לפרשת נח - לשמיעה ולהורדה 

פרשת נח - בירור המחנה המשותף של האנושות | הרב אליעזר קשתיאל

כולם מתאחדים סביב בניית מגדל בבל, פן נפוץ על פני כל הארץ. לכן הקב"ה בסופו של דבר מפיץ אותם.
הרצון ליצור מכנה משותף הוא יפה אבל מאוד מסובך.  אותם אנשים היו בהתחלה ב'הר קדם' ואז חיפשו מקום שיכיל את כולם ולכן עברו לבקעה. וכאשר המכנה המשותף הכי רחב הוא החומר.
זה עלול להיות בעייתי כי החומר הוא הדבר הכי נמוך. כולם נכנסים שם. דבר כל כך נמוך, לא יכול להחזיק מעמד.
הקב"ה מפזר אותם לא בתור עונש אלא כי זו התוצאה הישירה של מה שהם עשו.
הקב"ה נתן לנו כח לדבר ('רוח ממללא') לא כדי להתעסק בחומר ולרדת כל כך אלא כדי שנתעלה. ולכן הקב"ה נטל מהם את כח הדיבור.
הרמ"א בספרו תורת העולה כותב שפרשיית מגדל בבל מזכירה את פרשיית דוד ואבשלום. 
אבשלום גנב את לב העם ע"י זה שהוא נתן לכולם תחושה שהוא יפתור לכולם את כל הבעיות שיש להם. הוא יצר מכנה משותף שהוא יתן לכל אחד מה שהוא רוצה. הוא יתן מקום לכולם.
הגמרא מספרת על אבא שאול שהלך בבית קברות ונפל לתוך בור והוא רואה שהוא בתוך עין. זו הייתה עינו של אבשלום. עיניים גדולות זה בור. נופלים בזה. התנ"ך מתאר את חיילי אבשלום שנפוצו על פני כל הארץ. הוא בעצם רוכב על פרד. פירודיות. הוא נפרד מהפרד ונשאר תלוי בין שמים לארץ. ראשו בשמים, כמו המגדל.
בהלכה אנחנו לומדים שאסור לומר שלום לחברו לפני התפילה.
מה המכנה המשותף שלנו עם אנשים אחרים? האם הוא כל כך נמוך או שאנחנו יוצרים אותו ע"י התפילה לבורא עולם.
'נעשה לנו שם' - מה השם שלנו? מה מאחד אותנו? איך מאחים קרעים? אברהם יקרא בשם ה'. בית המקדש יושב על ההר. גבוה על הכל. אנחנו לא הולכים לבקעה. לא יורדים למטה.
המלבי"ם מסביר שאנשים ינהרו אל הר בית ה'. הם יילכו נגד הטבע.
נהר שעולה מעלה ולא יורד מטה.

מטעמים במידות ובתרבות  - לשמיעה ולהורדה 

ממשיכים את המבצע...
סידרת 'סימן לבנים' - בכריכה רכה - במחיר מיוחד!
לפרטים - לחץ כאן!